torturesru
פונדו מקובל בדרך כלל כמנה לאומית מטבח שוויצרי... הקלאסיקה הקולינארית VV פוקלבקין טוענת עוד יותר: "פונדו הוא המאכל הלאומי העיקרי וכמעט היחיד של השוויצרים." אין היגיון להתווכח על מקור המנה, האמת נקבעה מזמן ומהימנה, אך בהיסטוריה של מקור ההיכרות עם הפונדו עם העולם יש כמה נקודות שבוודאי יעניינו גורמות סקרניות. .

מה שנודע מאוחר יותר כ"פונדו "נולד בזכות רועי שוויץ לפני כשבע מאות שנה, על פי אחת הגרסאות למקור המנה. על מרעה האלפיני המושלג, רועים לקחו איתם לחם וגבינה, כמו גם יין, כדי להתחמם בשעות קרות. ומתוך הכלים איתם היה תמיד סיר חרס "קווקלון", בו נמסו שרידי גבינה מוקשה יחד עם יין על האש. השוויצרים טבלו פרוסות לחם למסה החמימה, הטעימה והמשביעה הזו. כך נראה טקס הפונדו עם שחר המצאת המנה הזו.

משדות וכרי דשא, מנה טיפוסית של מטבח איכרים עברה בהדרגה לבתים עשירים, שם הפכה לראשונה לחביבה בקרב משרתים, ורק אז נפלה על שולחנות האצולה. כמובן, עבור החברה הגבוהה, המנה הוכנה ממיטב הזנים של גבינה ויין ולוותה במבחר עשיר של הלחמים הטריים ביותר.

איך בדיוק באותה תקופה השוויצרים כינו את המצאתם הקולינרית, ההיסטוריה לא יכולה לומר בוודאות. העובדה היא שהשוויצרים, בניגוד לשכניהם הצרפתים, לא שמו לב במיוחד לייעוד המנות. אבל עצם השם "פונדו" מקורו בפונדרה הצרפתית, שפירושה "להמיס". כן, היו הצרפתים שנתנו את השם למנה השוויצרית. וזה לא מפתיע אם אתה זוכר את המיקום הגיאוגרפי של שוויץ. ללא ספק, פונדו הוגש לשולחנות האצולה השוויצרית במהלך סעודות לרגל הגעתם של שכנים אריסטוקרטים מאוסטריה, ליכטנשטיין, איטליה, גרמניה וכמובן צרפת. והצרפתים ידועים בתשוקתם לקרוא לכל מה שראוי לתשומת לב קולינרית. בסופו של דבר, איכשהו הם נאלצו לספר לבני ארצם על הנס השוויצרי!

על פי גרסה אחרת, פונדו הופיע במאה ה -18 בקנטון נויכאטל. זה קרה בזכות נשים איכרות חכמות, שאספו "על הקרקעית" והמיסו חתיכות יבשות של סוגי גבינה שונים בסיר משותף.

כך או כך, הפונדו השוויצרי המסורתי מורכב בדרך כלל משילוב של שתי גבינות - גרוייר ואמנטל, אשר טובעות ביין לבן יבש, לפעמים בתוספת קירש - וודקה דובדבן. זהו המתכון הנפוץ ביותר שכן לכל קנטון בשוויץ יש מתכון פונדו "מסורתי" משלו. לדוגמא, בפרייבורג הפונדו מיוצר מגבינות גרוייר ווהרין בתוספת יין וקירך, אך המרכיבים האחרונים הם אופציונליים. אם הפונדו מבושל ללא יין, תחילה טובלים את הלחם בשנאפס שזיפים ואז בגבינה מומסת. בז'נבה הפונדו מיוצר משלוש גבינות: גרוייר, אמנטל וולייזר ברגקייס; ניתן להוסיף חתיכות מורליות לפונדו ז'נבה. בגלארוס, גרוייר וצ'אבזיגר מומסים ברוטב של חמאה, קמח וחלב. במזרח שוויץ, עדיף שילוב של אפנצלר ואצ'רין עם סיידר יבש לפונדו. בקנטון ווד (ואדט), הפונדו מיוצר מגבינה ושום שוויצרי. ולבסוף, בנויכאטל, שני שלישים מגרוייר ושליש אמנטל (או ביחס של 1: 1) משולבים עם יין מקומי.

את התפקיד המכריע בפופולריות של הפונדו ברחבי העולם מילא הצרפתי המפורסם ז'אן אנסלם בריחה-סבארין.לאחר שנמלט מהמהפכה הצרפתית, בילה סבארין שנתיים בארצות הברית, שם לימד צרפתית וניגן בכינור בתזמורת התיאטרון בניו יורק. אבל התשוקה האמיתית שלו תמיד הייתה בישול ואהבה למטבח הצרפתי. היה זה סבארין שהציג לאמריקאים פונדו או פרג ', פונדו גבינה שהפך לאחת המנות האהובות על הצרפתים.

אך העניין הכללי במנה זו הופיע מעט מאוחר יותר והגיע לשיאו בשנות ה -60-70, כאשר אלילי הפופ יכלו לקנא בפופולריות של הפונדו. בשלב זה היו הרבה מאוד מתכונים וריאציות של פונדו, ורבים מהם היו בעלי קשר רחוק מאוד למנה השוויצרית המקורית. אותם צרפתים הצליחו לבשל פונדו ללא גבינה בכלל! הם רק חיממו שמן זית ובישלו בו חתיכות בשר. לפונדו הזה קראו בורגונדי, והראשון שהגיש אותו במסעדת "שאלה שוויצרית" בניו יורק קונרד אגלי בשנת 1956. קצת מאוחר יותר, בשנת 1964, העניק אגלי לעולם נס גסטרונומי חדש - פונדו שוקולד, שמיד כבש את ליבם של כל השן המתוקה בעולם. חתיכות פרי, פירות יער או ביסקוויטים טובלים בשוקולד המומס.

פונדו הוא לא רק מאכל, אלא סגנון תקשורת; אנשים קיימו פגישות ידידותיות ומשפחתיות תוך כדי הכנת פונדו. אפילו מסורות פונדו מסוימות פותחו. לדוגמא, אם אישה זרקה בטעות את חתיכת הלחם שלה לפונדו, היא הייתה צריכה לנשק את כל הגברים שישבו ליד השולחן, ואם גבר הפיל את החלק, הוא היה צריך לקנות בקבוק יין. אם אותו אדם הפיל לחם בפעם השנייה, על פי כלל שלא נאמר, בפעם הבאה הוא קבע קבלת פנים של פונדו בביתו והזמין את כל הנוכחים. לפחות, זה מה שקובע ספר הבישול פונדו בהוצאת הספרים האמריקנית המלין פרס. כללי הנימוס לפונדו פשוטים. חתיכת לחם (או תוספת אחרת) מונחת על מזלג ארוך וטבולה בגבינה מומסת. את המזלג יש להחזיק מעל הפונדו מספר שניות כדי לנקז את עודפי הגבינה ולקרר אותה מעט. יש להוציא את הלחם מהמזלג בזהירות כדי לא לגעת במזלג עצמו בפה - הרי היא תצטרך לצלול שוב למנה המשותפת. בפונדו של בורגון, יש לשמור נתח בשר שנמתח על מזלג בשמן חם כל עוד יש צורך להכנתו, ואז מוציאים את נתח הבשר ממזלג הפונדו על צלחת הגשה ואוכלים עם מזלג רגיל.

בשנות התשעים, הפונדו איבד מעט את מעמדו, מכיוון שמושג האכילה הבריאה עלה במזון, וקשה היה למרוח אותו על הפונדו, אחרי הכל, מדובר במנה עתירת קלוריות. אך הניסויים במתכוני פונדו נמשכו, והתוצאה אף התבררה כפונדו מזרחי (Fondue Orientale) - פונדו בורגונדי שבו החמאה מוחלפת במרק, בדרך כלל מבשלים ירקות בפונדו כזה.

פונדו שוויצרי דומה ניתן למצוא במטבחים אחרים בעולם. במטבח האיטלקי, למשל, ישנן שתי מנות דומות - פונדוטה ובניה קאודה. הפונדוטה עשויה מגבינת פונטינה וחלמונים, ואילו בניה קאודה הוא רוטב חם העשוי מחמאה, שמן זית, שום ואנשובי, טבול בפרוסות ירקות. משהו דומה לפונדו קיים גם בהולנד, מנה שנקראת KaasDoop.

פונדו הוא מנה מצוינת לערב חורף. כיום, הפונדו שוב פופולרי ויכול לספק את כל הטעמים, מכיוון שיש הרבה מאוד מתכוני פונדו - מספיק לכל יום של חורף ארוך. ואפילו יותר…
(מָקוֹר: 🔗)
torturesru
הנה המתכון לפונדו שוויצרי אותנטי:
פונדו "נויכאטל"
רכיבים:
300 גרם גבינת גרוייר
100 גרם גבינת אמנטל
שן שום אחת
2 כפית עמילן תירס
200 מ"ל יין לבן יבש
מיץ לימון סחוט טרי
קצת קירש (וודקה דובדבן)
מלח, פלפל גרוס לפי הטעם

הכנה:
מוציאים את הקרום הקשה מהגבינות, מגרדים את הגבינות ומערבבים יחד.הכינו את הלחם מראש - חתכו לקוביות של 3 ס"מ והכניסו לסלסילה או לתבשיל (עדיף לקחת את הלחם לא הכי טרי, אחרת הוא יתפרק בגבינה).

חותכים שן שום לשניים, משפשפים את המשטח הפנימי של הפונדו במחצית אחת (ואז זורקים את השום). שימו את צלחת הפונדו על המבער (אם הוא יכול לווסת את רמת החום הרצויה) או על הכיריים, שפכו יין, מיץ לימון (1-2 כפות), הוסיפו עמילן תירס. מחממים את היין על אש נמוכה מספר דקות, ואז מוסיפים גבינות, מלח ופלפל לפי הטעם. תוך ערבוב מתמשך ממיסים את הגבינות לחלוטין, ממתינים עד שהמסה מתחילה לבעבע בעדינות. אם המסה נראית לכם נוזלית מדי, הוסיפו עוד מעט עמילן; אם להפך, המסה נראית עבה מדי, דיל אותה ביין. לסיום, מוסיפים קצת קירש ומערבבים.

הניחו את סיר הפונדו על המבער (זה יחמם את הפונדו). ניתן לכבות את המבער לזמן מה או להפחית את החום למינימום, כך שהוא רק מחמם את המיכל, תוך שמירה על טמפרטורת הפונדו. שים פרוסות לחם על מזלגות ארוכים ומטבלים בגבינה מומסת.

ובכן, העיקר אינו מתכונים או גבינה, אלא אווירה כשבמעגל חברים, באור עמום על מבער, רותח פונדושניצה ואנשים מתחלפים בשירותי קודש.
torturesru
וקצת על זנים מודרניים של פונדו:

בשוויץ פונדו שמר על מסורות המועדונים עד היום. כל אורח מביא איתו חתיכת גבינה, אותה מארח המארח באופן אישי או חותך לחתיכות קטנות. פרוסות גבינה או שבבי גב מונחים בסיר (קרמיקה, ברזל יצוק או מתכת) המכונה "קווקלון", ואת דפנות הסיר משפשפים מראש חזירי שום. ראשית, מחממים את הפונדו על הכיריים: הגבינה מתמוססת מהר מאוד, ולכן יש לערבב אותה ברציפות "בשמונה". יין לבן מתווסף למסה החמה (כשליש מנפח הגבינה), מלח, פלפל, אגוז מוסקט, מעט עמילן או קמח תירס מדולל ביין, וכוס ברנדי דובדבנים. מסירים את הסיר מהאש, מניחים על המבער במרכז השולחן ומתחילים את הארוחה. כוס יין, צלחת הגשה ומזלג דו-שיניים עם ידית ארוכה מונחות לפני כל אורח. פרוסות לחם חיטה קלוי או תפוחי אדמה מבושלים, חזיר פרמה וירקות מונחות על הצלחות, והאורחים, שמצמידים את הפרוסות על מזלג, טובלים אותם בגבינה זהובה רותחת. על פי המסורת השווייצרית הישנה, ​​המארח מציע לאורח היקר ביותר קרום גבינה פריך "Religieuse" שנשאר בתחתית וקירות הפונדו. אם במהלך ארוחה מישהו נוכח הטיל מזלג על הרצפה בטעות או "איבד" חתיכת לחם בסיר, יש לנער אותו מיד בגלל סרבול. "העונשים" אמורים לספר לאורחים סיפור מצחיק ואז להציג להם בקבוק יין. ובכן, אם תיקח איתך בקבוק או שניים, "מר" או "גברת סרבול" לא ניחשו, הם יצטרכו לשטוף את כל הכלים בסוף המסיבה ולנקות את קירות סיר הגבינה. עצבני? אל תעשו זאת, כי הכללים המהנים האלה מיועדים רק לפונדו גבינה - לפונדו חמאה או שוקולד אין בעיות כאלה.

לא פעם הרועים השוויצרים התגאו ונהנו מ"יצירתם "כאשר הצרפתים והאיטלקים הזריזים לוו את" הידע "היקר להם והחלו להמציא את הווריאציות שלהם בנושא" פונדו ". באיטליה יש מנות עם השם החמוד "פונדוטה". האיטלקים החלו להוסיף חלמונים לתערובת החמה של הגבינות המקומיות (פרמזן, פונטינה, גרנה, פרובולונה וגורגונזולה) ולטבול בתוכה פירות ים, פטריות ועוף. הצרפתים החליטו בדרך כלל שהפונדו הוא "לא גבינה אחת" והחליטו להחליף גבינה בשמן צמחי. הוא האמין כי פונדו השמן הוא פרי יצירתם של הנזירים הבורגונדים, שבמשך מאות שנים לא פשו את גבם בכרמי המנזר. לחברים המסכנים לא היה זמן לאכול, ואז הם החליטו לבשל משהו בחיפזון.שפך שמן זית לקלחת, חימם אותו, ונניח לתוכו חתיכות בשר. עם היוודע הדבר, היו השוויצרים חדורים בכבוד רב לצרפתים וטבלו את הפונדו שלהם "בורגונדי". לפני הטיגון נהוג לחתוך את הבשר לארוחה כזו לקוביות קטנות ולייבש אותם היטב על מפית. פונדו בשר מוגש עם יינות אדומים ורודים, לחם פריך חם, סלטים עם פלפלים, עגבניות, בצל אדום, סלרי, בזיליקום ושומר, או תוספת של תפוחי אדמה צעירים עם שמן זית ובצל ירוק.

ועם הזמן סוג אחר של פונדו, "סיני", נכנס לאופנה באירופה. באימפריה השמימית, שיטה זו לבישול בשר, ירקות, פירות ים וכופתאות, אשר טבלו במרק רותח בסלי חוט זעירים, ידועה מאז ומעולם. זה נראה בערך ככה, מונח על השולחן "סיר" מסיבי של שני חלקים שבתוכו יש אש, מיני בורז'ויקה שכזו :) והמים רותחים. לידו מניחים קערה עם בשר קצוץ דק, לרוב עוף וכבש, לעתים רחוקות יותר חזיר ועגל. המלצר מביא מגש שעליו, כמו פלטת האמן: שמן חום, רוטב פלפל ארגמן וכו '. כל האורחים אוספים מעט מכך בקערה, מערבבים ומתחילים לתור לתפוס חתיכות בשר, טובלים אותם בקצרה. סיר מים רותחים ואז טובלים בקצרה את הנתח המבושל לתערובת בקירור כדי להתקרר ומתבלים מעט, ובכן, הם שולחים אותו ליעדם, לפיהם :) כשהבשר נאכל, טוב מאוד מרק כבר מתקבל בסיר, הם שופכים אותו לקערות וגם מסיימים אותו. הטקס, כמו כל התענוגות הקולינריים הסיניים, הוא ארוך מאוד, אבל נעים מאוד (אם לשפוט לפי מסעדת בייג'ינג).

באמצע המאה העשרים, פונדו מתוק החל ליהנות מפופולריות רבה. מריר או לבן כהה, מעורבב עם שמנת, שוקולד נמס בתבשילי פונדו מיניאטוריים, שמחוממים עם נר רגיל. חתיכות ביסקוויט ופירות, פירות יער בשלים, אגוזים ופירות יבשים טובלים בשוקולד חם ונשטפים עם הקינוח המעולה הזה עם שמפניה חצי מתוקה או ליקר שמנת.

רקלט בגרסה מודרנית "שכנים גנבו רעיון שלא יסולא בפז מזמן, אבל אנחנו לא כל כך פשוטים. עדיין יש לנו משהו שלא העז להסיט", השווייצרי החסכן יבחין ויתייחס לכולם ל ... רקלט. רקלט (מ"רקלט "הצרפתי - פומפיה גסה) היא לא רק גבינה מקומית נפלאה, אלא גם שם המאכלים המקוריים שמכינים ממנה. והם הגיעו עם הפינוק המאוד מעורר תיאבון ומאוד פשוט בימים ההם בוואלה השוויצרית. פרוסות הגבינה הונחו על להב סכין וחוממו על האש, ואספו "דמעות גבינה" בצלחת עם תפוחי אדמה מבושלים. מלפפונים כבושים זעירים, עשבי תיבול ובצל קטן הוגשו עם תפוחי אדמה מכוסים בגבינה מומסת, והכל היה אמור להיאכל בתוך כמה דקות, לשטוף עם יין לבן. כיום כבר אין צורך להמיס גבינה בדרך המיושנת, על סכין, כי יש לכך יצרני רקלט. מחבתות מיניאטורות עם גבינה, ירקות, חתיכות עופות או פירות ים מונחות על המבער מכוסה בסורג מיוחד. המתאבן המוכן מועבר לצלחות מחוממות מראש (כדי שהגבינה המומסת לא תתקרר יותר) וליהנות מ"כיף אלפיני ", נשטף עם יין לבן יבש.

כל המתכונים

© מקוקר: המתכונים הטובים ביותר.

מפת האתר

אנו ממליצים לך לקרוא:

בחירה ותפעול של יצרני לחם