MUSKET ו- MUSKETמה זה
נציג מבריק נוסף של התבלין הקלאסי - אגוז מוסקט - מגיע מאיי מלוקו החריפים באינדונזיה.
אגוז מוסקט ואגוז מוסקט (Myristica fragrans Houtt.) אגוז מוסקט ומקייס שייכים למשפחת Myristicaceae.
פרי אגוז מוסקט צהוב בהיר משמש מכיל שני תבלינים שלמים. בתוך הפרי הבשל והמתפרץ יש זרע חום כהה - אגוז מוסקט, והקליפה היא שתיל אדום בוהק - מטסיס. לאחר הייבוש צבע אגוז המוסקט הופך לצהוב כתום. הזרע, המופרד מהקליפה, מיובש תחילה על גבי פחם, ואז טובל בחלב סיד כדי להגן עליו מפני חרקים, ומיובש באוויר בשמש. עיסת הפירות, עצית וחמצמצה מאוד, משמשת להכנת ריבה בניחוח אגוז מוסקט עדין.
כיום, אגוז המוסקט מעובד באזורים רבים באזור הטרופי. היצרניות העיקריות כיום הן אינדונזיה (אגוז מוסקט מזרח הודו), גרנדה (אגוז מוסקט מערב הודו), דרום הודו וסרי לנקה (אגוז מלבר). תבליני מוסקט מאינדונזיה נחשבים לטובים ביותר באיכותם.
שני תבלינים אחרים של אגוזי מוסקט יכולים להיחשב כמזויפים של אגוז מוסקט או אגוז מוסקט - Myristica argentea (מקאסאר (פפואה) אגוז מוסקט) מגינאה החדשה ומיריסטיקה מלבריקה (אגוז מוסקט בומביי (פראי)) מדרום הודו. אגוז הודי מאבד במהירות את טעמו, בעוד שלגינאה החדשה יש טעם חריף. ניתן להבחין בין שני הזיופים לפי צורת הזרעים. אגוז מוסקט אמיתי הוא בצורת ביצה או אליפסה, הגודל הגדול ביותר שונה מהקטנה ביותר ב -50% בלבד. בשני התבלינים האחרים יש יותר זרעים מוארכים, יותר כמו בלוטים מאשר ביצים.
זה מעניין
אגוז מוסקט - מכונה ממצות תבלינים: בגלל הארומה החזקה והאקזוטית ביותר מכל התבלינים שהובאו מאיי התבלינים.
מוסקט היה ללא ספק המעדן הנדיר ביותר ביוון העתיקה וברומא בשל היקף הגיאוגרפי המצומצם למדי באותם זמנים. עדויות קלות בלבד לשימוש בו במזון ושתייה שרדו עד היום. אגוז מוסקט התפרסם יותר בקרב הביזנטים, שהשיגו אותו באמצעות סוחרים ערבים. השם מקורו בערבית "מסק" שפירושה "מוסקי", "עם ריח מושק". בצרפתית עתיקה, "ספל" פירושו "מושק", ומכאן השם הצרפתי לאגוז מוסקט, "noix muguette", שהפך אז ל"אגוז מוסקט "באנגלית. יתכן שמקורם (מטסיס) מקורו דומה.
ההיכרות של מערב אירופה עם תבליני אגוז מוסקט הובטחה על ידי הצלבנים, שלמדו עליהם במסעותיהם למזרח התיכון והעריכו את השימוש בהם למטרות קולינריות. בהתחלה, השתמשו בתבליני אגוז מוסקט בכמויות קטנות כדי לטעום בירה. ג'יי צ'וסר ב"סיפורי קנטרברי "הזכיר את אגוז המוסקט: בגן דמיוני פנטסטי," עשבי התיבול גדלו וקטנו - ליקריץ כחול, קיסוס לבן, לבקה אפורה, ואגוז מוסקט לאייל. " זה עוצב אז על ידי סוחרים ונציאניים בחגיגות החגיגיות של המאה ה -12 כשהוא הובא יחד עם הציפורן.
תבליני מוסקט הגיעו לשיאם במאה ה -15, כאשר איי מאלוקו הפכו ליעד העיקרי להתפשטות פורטוגל. פרנסיסקו סריבו הפך לאירופאי הראשון שאסף אגוזי מוסקט וציפורן במולדתם איי בנדה, כמה מאלפי האיים בים המולוקני. באותם ימים האמינו כי אגוז מוסקט מעניק לכאורה את בעליו כישוף אהבה מופלא - זה הספיק כדי להסתיר את האגוז מתחת לבית השחי - וכך למשוך אוהדים.
אגוזי מוסקט שימשו לעתים קרובות כקמיעות להגנה מפני סכנות ואומללות רבות, החל ממורסות וראומטיות ועד לשברים ומחלות אחרות. פאשניסטות ופאשניסטיות צרפתיות ענדו שרשראות אגוזי מוסקט וגרגרים עשויים כסף, שנהב או עץ, לעתים קרובות עם תא אגוזים, כדי לתבל כלים עדינים לפי טעמם. רוכלים מכרו חיקויי עץ של אגוז מוסקט לפשטות.
תוצאת המעבר של מולוקות בשליטת הולנד במאה ה -17 הייתה השמדה כמעט מוחלטת של אגוזי מוסקט על כל האיים, פרט לשני האיים של ארכיפלג זה. עם זאת, בסוף המאה ה -18 הצרפתים והבריטים כבר ייצאו שתילי עצים חריפים למושבות מערב הודו, במיוחד לאי גרנדה. טיפוח אגוז המוסקט בגרנדה מאז 1796 הביא לאי זה הצלחה כה רבה עד שהתושבים מכנים אותו האי אגוז מוסקט. אגוז מוסקט מוצג פעמיים בדגל המדינה - בצורה של תמונה של הפרי, ובצבעי הדגל, המסמל את צבעי המוסקט - ירוק, צהוב ואדום. המטבח הקריבי כלל אותו מאז גם בארסנל שלו. בגרנדה, למשל, המקומיים משתמשים בו במשחות התיבול החריפות שלהם בכדי למרוח פירות ים ובשרים על האש, ואפילו להכין גלידת אגוז מוסקט!
מה שימושי בו
התכונות הרפואיות המופלאות המיוחסות לתבליני אגוז מוסקט בימי הביניים לא אושרו כיום, ואגוז המוסקט אינו משמש כתרופה. עם זאת, מחקרים אישרו כי אכילת הרבה תבליני אגוז מוסקט היא רעילה. השפעה זו נגרמת על ידי מיריסטיצין - המרכיב העיקרי בשמן אתרי מוסקט.
בכמויות קטנות אגוז מוסקט מגרה את התיאבון ומשפר את העיכול. כמו בשימוש בכל התבלינים באופן כללי, עליכם לדעת מתי להפסיק, מנת יתר של אגוז מוסקט יכולה לתת טעם מר למנה, ובנוסף לגרום לפרכוסים והזיות.
מה ואיך הם אוכלים
השימוש בתבליני אגוז מוסקט בבישול השתנה במהלך האלף האחרון. ברומא העתיקה הם נוספו בעיקר ליין. בימי הביניים ובתקופת הרנסאנס, תבליני אגוז מוסקט, לצד תבלינים אקזוטיים אחרים - ציפורן, קינמון ופלפל, נוספו בכמויות מפחידות כמעט לכל המנות. הנה דוגמה מתוך ספר בישול אנגלי מימי הביניים.
"איך לאפות קרפיונים, דגיגים, בורי, פייק, פורל, מוט או כל סוג של דגים.
מתבלים אותם בציפורן, אגוז מוסקט, פלפל ומכניסים לתנור עם קינמון, חמאה מתוקה ומיץ ענבים חמוץ, צימוקים ושזיפים מיובשים. ספר קוקרי, לונדון, 1591 "
במאה ה -18 נעלמו הקצוות כאלה מהבישול, ותשומת הלב העיקרית נלקחה בקפה חדש, שוקולד וטבק.
לשני תבליני אגוז המוסקט ארומה חזקה, טעם שרפי, מר וחם. תבליני מוסקט מאבדים במהירות את ארומתם כשהם נטחנים, כלומר עדיף לגרד את הכמות הנדרשת מאגוז שלם ממש לפני השימוש. אגוז מוסקט אחד שלם מגורד כ -2.5 כפיות.
מדהים עד כמה התבלינים הללו היו פופולריים במאות 15-17, במיוחד בהשוואה לאופן שבו הם נשכחים בזמננו. מאותה תקופה נשארנו רק עם התערובת הצרפתית הקלאסית - 4 תבלינים, שמקורם במסורות הבארוק. תערובת זו מכילה אגוז מוסקט בשילוב עם פלפל שחור, ציפורן וג'ינג'ר. כמו כן, ניתן להוסיף קינמון ופלפל אנגלי כאלמנטים נוספים. מטבעו, הוא חריף למדי ומחליף פלפל, אך בעל ארומה עשירה ועמוקה יותר.
כיום, אולי רק בהולנד, נשמרה אהבה מיוחדת לאגוז מוסקט - הם משמשים עם כרוב, תפוחי אדמה ושאר ירקות, בשר, מרקים, תבשילים ורטבים, אך במטבחים של מדינות אירופה אחרות, השימוש באגוז מוסקט נותר רק במנות מסוימות. מוסקט חייב את הארומה שלו לרוטב בשמל, נקניקיות מורטדלה איטלקיות, הגיס סקוטי, טאג'ינים טלה מהמזרח התיכון.
יש להוסיף קורט אגוז מוסקט למנה האיטלקית הקלאסית - תרד מבושל עם צימוקים וצנוברים.
תבליני אגוז מוסקט משתלבים היטב עם גבינות ומשמשים לסופלה ורטבי גבינה, ומשמשים לטעם פונדו. בדרך כלל, משתמשים בתבליני אגוז מוסקט גם עם מנות מתוקות - פודינגים, רטבים מתוקים, זנגוויל ומאפים אחרים.הרגישו את הריח האקזוטי של מסעות ארוכים על ידי הוספת קורט אגוז מוסקט לפירה האהוב עליכם.
הדעות שונות לגבי השימוש בשני סוגי המוסקט. הם משמשים בהתאם למסורות שהתפתחו במדינות שונות. נראה שכדאי להשתמש בצבע האגוז המוסקט, כפחות חריף וארומטי, להשתמש בו למאכלים עדינים יותר שלא לוקח הרבה זמן לבשל, ובאופן כללי למשקאות. ואגוז מוסקט שבו נדרש טיפול ארוך יותר בחום - במאפים, תבשילים, תבשילי כבד, נקניקיות, פייטים.
מרקים מחית משלבים אגוז מוסקט עם עגבניות, אפונה, עוף או קטניות וירקות כמו כרוב, תרד, ברוקולי, שעועית ירוקה וחצילים. הוא מתווסף לתבשילים, ציד, עופות, איתם הוא נמצא במיוחד בהרמוניה, למאפים מתוקים - תערובות ג'ינג'ר, ג'ינג'ר.
ניתן להשתמש במאסיס עבור רטבים על בסיס פירות ויין, מרקי פירות ים גורמה, במיוחד מרק צבים, קינוחים. זה משלים בצורה מושלמת את מנות הביצים והפודינגים.
במשקאות - קומפוטים, פונץ ', יין חם, במקום בו יש צורך בשקיפות, נוח יותר להשתמש בצבע אגוז מוסקט בכללותו - קל יותר למינון מאשר אגוז.
על בסיס חומרים באתר
🔗